HUOM tätä materiaalia ei enää päivitetä (ainakaan toistaiseksi). Viimeisin päivitys 17.6.2015.

 Kurssin esittelyä

 Työskentelystä

Kurssin tavoitteena on antaa toiminnalliset taidot iPhonen luontevaan peruskäyttöön. Oppimateriaali soveltuu myös iPadille, kunhan puhelimen ominaisuudet jätetään huomioimatta. Asiat on hyvä opiskella nyt, sillä käytänteet alkavat jo hieman vakiintua. Kurssilla käytetään esimerkkinä ja opettajan puhelimena mallia iPhone 5s.

Kurssin rakenne ja sisältö riippuvat kurssin pituudesta ja sovitaan osallistujien kanssa yhteistyössä. Tauoilla voi kysyä kysymyksiä laitteen käyttöön ja toimintaan liittyen sekä kerrata aiempia asioita. Kaikki kurssisisältö on tällä sivulla tai linkittyy täältä muualle. Kurssista on olemassa myös Windows Phone®- sekä Android™-versiot.

Yhdellä oppitunnilla on tavallisesti yksi teema, esimerkiksi käytön näppituntuma, puhelimen asetukset, sovellukset tai vastaava. Käyttöä ei opi kuuntelemalla luennointia, joten kurssilla sovelletaan kolmea toimintamuotoa:

  •  Perinteinen opetus eli käsiteltävän aiheen esittelyä.
  •  Tehtävät pareittain, kolmen hengen ryhmissä tai yksin.
  •  Keskustelut kolmen hengen ryhmissä annetusta aiheesta.

Toivon, että osallistujat ottavat toiminnallisen oppimisen hyvin vastaan. Luento ainoana opetusmuotona on tehoton ja tylsä menetelmä taidon kehittämiseen. Lisäksi liika istuminen on hengenvaarallista.

 Puhelin myyntipaketista ja alkuasetusten läpikäynti

 Käyttöä & historiaa

Nykyään parisataa euroa kustantava älypuhelin on tehokkaampi kuin 80–luvun supertietokone Cray II, joka tuolloin maksoi miljoonia dollareita. Supertietokoneita käytetään teollisuudessa ja tieteellisessä tutkimuksessa. Näin ajatellen ei ole kummallista, että älypuhelimella voi tehdä paljon. 80–luvulla tietokonealan ammattilaisten kehitystyön huipentuma, kymmeniä tuhansia ihmistyövuosia, oli teholtaan vain osan siitä, mitä älypuhelin nykyään. Käyttäjän ei kannata yrittää ymmärtää kaikkea puhelimen toiminnasta.

Henkilökohtaisen viestintälaitteen historia on suurin piirtein yhtä pitkä kuin Internetin historia. Kahdenkymmenen vuoden kuluessa ovat kuluttajan näkökulmasta tapahtuneet verkkoyhteiskunnan merkittävimmät kehitysaskeleet, joita toki pohjustettiin 40– ja 50–luvuilta lähtien. Ensimmäisen polven "oma" viestintälaite oli kännykkä, jota seurasi älypuhelin. Keksintöihin suhtautumisesta on historiassa monia jälkiviisaasti arvioiden kummallisia huomioita. Esimerkiksi puhelin, Western Union v. 1876, vapaasti mukaillen:

"Liian paljon puutteita, jotta voisimme pitää laitetta vakavasti otettavana kommunikaatiovälineenä."

Vastustusta kohtasivat myös mm. kuulakärkikynä, mikroaaltouuni ja monet muut varsin yleiset vempaimet. Seuraava on Digital Equipment Corporation:n (DEC) perustajan, Ken Olsenin, suusta vuodelta 1977 (viittaa siihen, että tietokone ohjaisi kodin toimintoja, kuten ovien avausta ja vastaavaa):

"Ei ole mitään syytä, miksi kukaan ihminen haluaisi tietokonetta kotiinsa."

 Miksi älypuhelin?

Nykymaailma on menossa kohti digihumanismia, jossa ihmiset käyttävät teknologiaa oman toimintansa luontevana osana. Usein minulta kysytään: "Hei Riku, mikä älypuhelin minun tulisi ostaa?" Vastaan: "Riippuu siitä, mitä haluat laitteella tehdä.".

Älypuhelin mahdollistaa toimintoja. Sitä ei pidä käyttää vain siksi, että se on olemassa.

Tavallisesti älypuhelimen käyttö liittyy tiedonhakuun, pankkipalveluihin, viestintään, lukemiseen, musiikin kuunteluun tai muihin harrastuksiin (liikunta, ruoanlaitto, keräily,...). Seuraavassa muutamia juttuja.

  • Henkilökohtainen käyttötarkoitus. Ennen laitteen kokeilua ei aina voi edes tietää, mitä käyttö tulee olemaan vaikkapa parin kuukauden kuluttua. Kannustan kokeilemiseen!
  • Näytön koko. Katselupinta-alan on oltava niin suuri, että perustoimintojen käyttäminen tuntuu järkevältä ja puhelimeen saa hyvän näppituntuman. Mitä muuta tarvitaan, se riippuu käyttötarkoituksesta.
  • Ylläpito. Älypuhelimen todellinen käyttöikä nykyään on noin kolmisen vuotta. Laite kannattaa uusia säännöllisesti jo siitä syystä, että soveltuvinellukset eivät kunnolla toimi vanhoilla laitteilla.

 Keskustelu: Miksi älypuhelin?

Tehdään kolmen hengen ryhmät. Kymmenen minuuttia aikaa, keskustelkaa teemalla Miksi älypuhelin? ja tuokaa esiin omia ajatuksianne laitteen käytöstä. Sitten käydään yhdessä läpi. Aiheeseen liittyviä näkökulmia ovat esimerkiksi seuraavat:

  • Mistä haluaisit kurssilla saada tietoa?
  • Käyttötarkoitukset verrattuna tavalliseen kännykkään?
  • Älypuhelin suhteessa muihin laitteisiin (tabletti, PC)?

Keskustelun jälkeen tehdään kurssin aloituskysely.

Allekirjoittaneen vastaus

Henkilökohtainen viestintälaite, josta ihmisen tavoittaa tarvittaessa, on nyt ja todennäköisesti myös tulevaisuudessa jokaisella. Älypuhelin yleistää tavallisen kännykän viestintää eli puheen ja tekstiviestin rinnalla on uusia verkon viestintäkanavia, mm. pikaviestimet, sosiaalisen median palvelut ja sähköposti. Älypuhelimella on lisäksi muita käytön alueita, mm. kalenteri, kamera, kartta / navigaattori, taskulamppu, kitaranviritin, kaukosäädin, uutisten ja kirjojen lukulaite. Puhelimella on ja tulee olemaan mahdollisuus tehdä kaikkia niitä asioita, joihin taskuun mahtuvan tietokoneen tekniikka soveltuvin osin voi liittyä ihmisten elämässä.

Kysymykset kuten "Siirrynkö älypuhelimeen?" tai "Älypuhelin vai tietokone?" ovat liian laitekeskeisiä. Olemme ihmisiä, jotka tekevät asioita ja laitteet mahdollistavat tekemisen.